Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN

DIX-NEUF HR Consultancy

Algemeen

Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen DIX-NEUF HR Consultancy, hierna te noemen: “Opdrachtnemer”, en een Opdrachtgever waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden[1] niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

Deze algemene voorwaarden zijn eveneens geschreven voor de medewerkers van Opdrachtnemer en zijn directie.

De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.

Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.

Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.

Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

Artikel 1: Definities

1.1        Opdrachtnemer: DIX-NEUF HR Consultancy. 

1.2        Opdrachtgever: De partij die de opdracht verstrekt.

1.3        Opdracht: De overeengekomen werkzaamheden die door de opdrachtnemer uitgevoerd zullen worden.

1.4        Overeenkomst: De overeenkomst tussen Opdrachtgever en opdrachtnemer waarin de opdracht en voorwaarden zijn vastgelegd.

Artikel 2: Toepasselijkheid

2.1        Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachten en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en Opdrachtgever.

2.2        Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.

Artikel 3: Offertes en Overeenkomsten

3.1        Alle offertes van opdrachtnemer zijn vrijblijvend en 14 dagen geldig, tenzij anders aangegeven.

3.2        De overeenkomst komt tot stand na schriftelijke bevestiging en ondertekening door Opdrachtgever van de offerte van opdrachtnemer.

3.3        Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

3.4        De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief btw en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.

3.5        Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij  Opdrachtnemer anders aangeeft.

3.6        Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.

Artikel 4: Uitvoering van de Opdracht

4.1        Opdrachtnemer zal de opdracht naar beste inzicht en vermogen uitvoeren.

4.2        Opdrachtnemer heeft het recht om derden in te schakelen bij de uitvoering van de opdracht.

4.3        Indien tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wijzigingen noodzakelijk zijn, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.

4.4        Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

4.5        Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Opdrachtnemer een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.

Artikel 5: Verplichtingen van de Opdrachtgever

5.1        Opdrachtgever zorgt ervoor dat alle informatie, die nodig is voor de uitvoering van de opdracht, tijdig aan opdrachtnemer wordt verstrekt.

5.2        Opdrachtgever zal opdrachtnemer toegang verlenen tot alle faciliteiten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht.

5.3        Indien door Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de Opdrachtgever of een door de Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.

5.4        Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Opdrachtnemer gehouden is, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van Opdrachtnemer daardoor direct of indirect ontstaan.

Artikel 6: Vergoeding en Betaling

6.1        De vergoeding voor de opdracht wordt schriftelijk overeengekomen in de overeenkomst.

6.2        Betaling dient te geschieden binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum, tenzij anders overeengekomen.

6.3        Bij niet-tijdige betaling is opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling in verzuim en is de wettelijke rente verschuldigd.

6.4        Indien Opdrachtnemer met de Opdrachtgever een vast honorarium of vaste prijs overeenkomt, dan is Opdrachtnemer niettemin te allen tijde gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of deze prijs zonder dat de Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen et cetera of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.

Artikel 7: Tussentijdse Wijziging van Overeenkomst

7.1        Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de Opdrachtgever, van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Opdrachtnemer zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.

7.2        Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Opdrachtnemer een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.

Artikel 8: Vertrouwelijkheid

8.1        Beide partijen zullen vertrouwelijke informatie die zij van elkaar ontvangen geheim houden.

8.2        Deze verplichting blijft ook na beëindiging van de overeenkomst van kracht.

Artikel 9: Intellectuele Eigendomsrechten

9.1        Alle intellectuele eigendomsrechten op de resultaten van de opdracht berusten bij opdrachtnemer, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

9.2        Opdrachtgever verkrijgt een niet-exclusief recht om de resultaten van de opdracht te gebruiken voor de overeengekomen doeleinden.

Artikel 10: Aansprakelijkheid

10.1      Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld.

10.2      De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot het bedrag dat in rekening is gebracht voor de opdracht.

Artikel 11: Duur en Beëindiging

11.1      De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van de opdracht zoals beschreven in de overeenkomst.

11.2      Beide partijen kunnen de overeenkomst schriftelijk opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals vastgelegd in de opdrachtovereenkomst.

11.3      In geval van tussentijdse beëindiging heeft opdrachtnemer recht op betaling van de tot dan toe verrichte werkzaamheden als ook betaling conform opdrachtovereenkomst voor de duur van het opzegtermijn.

Artikel 12: Overmacht

12.1      In geval van overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort.

12.2      Indien de periode van overmacht langer duurt dan 90 dagen, hebben beide partijen het recht de overeenkomst schriftelijk te beëindigen.

Artikel 13: Aansprakelijkheid

13.1      Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.

13.2      Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.

13.3      De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.

13.4      Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

13.5      De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer of zijn leidinggevende ondergeschikten.

Artikel 14: Vrijwaring

14.1      De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Opdrachtnemer toerekenbaar is. Indien Opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Opdrachtnemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.           

14.2      Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.

Artikel 15: Geschillen

15.1      Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.

15.2      Geschillen die voortvloeien uit deze overeenkomst zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Opdrachtnemer gevestigd is.

Deze algemene voorwaarden zijn opgemaakt op 1 januari 2024 en van toepassing vanaf 1 januari 2024.


[1] De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op handelingen van door de

Opdrachtnemer in het kader van de/een opdracht ingeschakelde derden.